Plan B Project

Ismerd meg a saját motivációs recepted! Te melyik típusba tartozol?

2018. november 28. - Gecsényi Enikő

Ahogy azt ígértem, tovább kalauzollak titeket a motiváció témája mentén. Mint azt a korábbi cikkemben megírtam,, motivációt szerezni valamihez (illetve másokat motiválni), leginkább saját magunk ismeretének segítségével tudunk. Éppen ezért úgy gondoltam megosztom az idei konferencia élményem anyagát és azt, a titkot, aminek tudatában mindenki megismerheti az egyéni sajátosságait. A csemege, amit mára tartogatok pedig nem más, mint James Sale nemzetközi hírű Motivációs térkép módszerének alapjai:

3-oszkis.jpg

James Sale több mint 20 év tréneri, mentori és kutatási tapasztalatát gyűjtötte össze, mielőtt megírta Mapping motivation c. könyvét, mely világsikert aratott a szervezet fejlesztők, coachok, trénerek és vezetők körében. Nemletoltes.jpg véletlenül! Ugyanis a módszer zsenialitása, hogy a motivációt nem mint általános dolgot vizsgálja, hanem  mint speciális, egyénenként különböző dolgot nézi. Azt állítja, hogy míg a személyiségünk viszonylag állandó, a motivációink folyamatosan változnak. Attól is függ, milyen élethelyzetben vagyunk, de attól is, hogy ha az egyik szükségletünk „kielégítődött”. (Pl. elértük azt az előléptetést, amit szerettünk volna, így már más lesz fontosabb). Kilenc motiváció típust különböztet meg, amiknek mértéke mindenkinél egyedi és egyéni. A kilenc típus körül mindenki esetében általában három a legdominánsabb, és bár ezek folyamatosan változhatnak, vannak olyan jellegzetességek (motivátorok), amik egész életünkben állandóan nagyobb szerepet fognak kapni mint a többiek. Módszerének alapja egy teszt, amit nyilvánvaló okokból nem tudok megosztani veletek, ám ha TÉNYLEG őszinte vagy magaddal és figyelsz, könnyedén kitalálhatod melyik vonatkozik rád! ;)

Kezdjünk is bele!

„Az egyén motivációs tényezőit és tulajdonságait nem lehet szakmai és magánéleti alapon megkülönböztetni…nem innen ered ugyanis!”

A kilenc motiváció típus 3 fő motivációs mezőbe sorolható:1_1.png

  1. Zöld mező: Emberi kapcsolatok fókusz

Azok tartoznak ide, akik alapvetően szívesebben fókuszálnak a múltra. „Ahogyan mi itt a dolgokat szoktuk csinálni” alapon, a múlt, a hagyomány, az érték, a megszokott, a jól bevált, a biztos, biztonságos védelme nagyon fontos számukra. Nem kedvelik a változásokat, a döntéseiket inkább lassabban hozzák meg, az állandósságot annál inkább szeretik. A fókuszuk inkább az embereken, az egyéneken van, az emberi kapcsolódások, érzelmi vonatkozású dolgok inspirálják. A történet, a story érdekli, együttműködő alkat.

  1. Piros mező: Eredményesség fókusz

Az ide tartozó motivációjú embereket a jelen perspektívája érdekli jobban: „Mi zajlik most?...Mit tehetünk most, hogy elérjük?...” A változásokkal szemben óvatos, a tényekben a jelen állásokban hisz. Praktikus tényszerű gondolkodás jellemzi, a tárgyias megfogható eredmények érdeklik. Logikus kalkuláló és stratégiai gondolkodású egyének tartoznak ide, kik inkább versengő alkatúak, döntéshozatalukban megfontoltak, de gyorsabbak.

  1. Kék mező: Növekedés fókusz

A kék mezőbe tartozó egyének jellegzetesen előre, a messzeségbe, a jövőbe tekintenek. Ez motiválja őket: „Hogyan lesznek a dolgok a jövőben, például 5 év múlva?”. Szeretik és igénylik a változást a változatosságot, a fejlődés, az újdonság élteti őket. Kreatív, gyors döntéshozók és problémamegoldók, fejlesztő szemléletmódúak. Intuitív, megérzés alapú egyének, cselekvéseik inkább ösztönösek, mint kalkuláltak. Szeretnek kísérletezni, és az idealisztikus víziók vezérlik őket.2_1.png

A három mező kisarkítva különíti el a motiváció típusokat, de nagyon fontos, hogy egy egyénnél gyakran mindhárom jelen van csak különböző mértékben. A lényeg a 9 alcsoportban rejlik! Olvasd el, és jelöld ki magadnak a 3 legfontosabbat:

2.png1. A védelmező:

Aki értéket, kiszámíthatóságot, védelmet keres. Fő kérdése: Honnan tudom, hogy majd hogy fog működni? Értékes számára a biztos munkahely, az egyértelmű szerepek és felelősség, a folyamatos, rendszeres és pontos információ valamint a kiszámíthatóság. Aki magára ismer, nagyon hasznos önmotivációs tipp: Határozza meg, mitől és hogyan érzi biztonságban magát, és igyekezzen ebbe az irányba lépni és létrehoznia ezt a környezetet!

1.png2. A barát:

A valahová tartozás, a közösség, a barátságok kiterjesztése nagyon fontos számára. Kulcs kérdése: Honnan tudom, hogy számíthatok rád? Szüksége van a valahová tartozás érzésére, a lojalitásra és folyamatosságra, a támogató és együttműködő munkaközösségre, ahol meghallgat és meghallgatják. Ha valaki úgy érzi rá illik a leírás, fontos hogy akármilyen környezetben legyen fókuszáljon a kapcsolatteremtésre és mások bevonására, így kialakíthatja a támogató és baráti közeget amire szüksége van.

3.png3. A sztár:

A „sztárok” legfőbb szükséglete a figyelem, tisztelet és elismerés. Nagyon fontos számára mások véleménye, fő kérdése: Honnan tudom, hogy jó színben fog ez engem feltűntetni? Fontos számára az, hogy érezze, figyelnek rá, hogy szociális közösségi térben mozoghat. A nagyra becsülés, a díjak és elismerések szerzése, bizonyítványok gyűjtése és a jól behatárolt hierarchikus rendszer nagyon motiváló lehet számára, mert látja, a ranglétra következő fokát. Szereti a versenyzési lehetőséget, ahol pozitív visszacsatolást gyűjthet másoktól. Ha úgy érzed, ezek motiválnak, érdemes bevonódni jól látható kezdeményezésekbe és projektekbe.

4. A rendező:4.png

Kisarkítva erőt, hatalmat kontrollt és befolyást keres. Fő kérdése: Honnan tudom, hogy én kontrollálom-e majd? Szereti, ha tud irányítani, szeret vezető pozícióban lenni. A kihívások, a felelősség és a mások vezetése kifejezetten motiválja, nagyon jól tud döntéseket hozni. Ha valakit megmozgat ez a motiváció leírás, kérjen, vagy csináljon magának több felelősséget! El fogja bírni!

5.png5. Az építő:

Nem szégyen, az építő mint motivációs tényező bizony a fizikai javakat jelenti. Akit a pénz szerzés, a jó anyagi körülmények megteremtése motivál az is ide tartozik. A kérdés a mértéke. Valahol mindenkiben jelen van ez a motivációs tényező, de sok embernél ha eléri a bizonyos összeget a keresete, lejjebb kerül a fontossági sorrendben. (Egyeseknél azonban ott marad ezek után is az első helyen: Ilyenekből lesz gyakran a „sosem elég” milliárdos) Kulcs kérdése: Honnan tudom, mennyi pénzt fogok ezzel keresni? Az átlagon felüli életszínvonal, a jutalmak, az egyértelmű célok és felelősség motiválja. Versenyző alkat. Önmagát motiválhatja, ha konkrét célokat állít, anyagi javakkal tűzdelve, és egy-egy cél elérésekor jutalmazza magát.

6.png6. A szakértő:

Én úgy tanultam, hogy gyakran a fiatalok motivációs tényezőjének is nevezik, mivel náluk nagyon jellemzően első helyen szerepel. A szakértelmet, a profizmust, a tudást és kiválóságot keresi, aki magáénak érzi. Fő kérdése: Honnan tudom, hogy a szakértője leszek? Motiválja a tanulási fejlődési lehetőség, hogy a legjobb lehessen valamiben, ha lehetőséget kap, hogy megsokszorozza szakértelmét, illetve ha más szakértőkkel konzultálhat. Kitűnni szeretne abban, amit épp csinál, egy segítő egy mentor vagy coach nagyban motiválja. Aki magára ismer, keressen tréning és tanulási lehetőségeket! Keressen fel egy mentort, akit elfogad, és szerezzen minél több tudást tőle!

7.png7. Az alkotó:

Mondhatni a kreativitás igénye. Az innováció, az önkifejezés lehetősége motiválja és az, hogy változatos környezetben munkálkodhasson. Fő kérdése: Honnan fogom tudni, hogy képes vagyok valami újat alkotni? Szereti a problémákat, mert kihívás számára, motiválja az egyediség, az önálló vagy kiscsoportos munkavégzés, és ha a kreativitása központban lehet. Ha olyan változatos problémákat kér vagy vesz előtérbe, amiket innovatívan tud megoldani, nagyon kiegyensúlyozott lesz!

8.png8. A szellem:

A szabadság, a függetlenség és az önállóság élteti. Tipikus öntörvényű egyéni vállalkozó alkat, mondhatnánk. A fő kérdése: Honnan tudom, hogy képes leszek beilleszteni a fontossági sorrendembe? Motiválja az egyéni munkavégzés, az önálló döntéshozatal, a szabadság, a nagy célok és a tiszta, egyértelmű feladat, ám az apró-cseprő dolgok nem érdeklik. A struktúra teremtése a káoszában, illetve a mikro-menedzsment feladatok leosztása és adminisztrációs feladatok egyszerűsítése nagyban növelheti motivációs kedvét!

9.png9. A kereső:

Az „álmodozó”, aki NAGY dolgokat akar létrehozni. Az értelmet, értéket és változás lehetőségét keresi. Fő kérdése: Honnan tudom, hogy változást fogok hozni? Egy magasabb cél élteti, egy belső szándék és indíttatás abban, amit csinál. Fontos számára, hogy jelentőségteljes dolog legyen ez, hogy mások meghallgassák és konzultáljanak vele, illetve hogy érzékelje a változást és az eredményét annak, amit csinál. Ha valaki magára ismert, nagyon nagy segítség számára, ha meghatároz, lefixálja a nagyobb célokat, egyértelműsíti az oda vezető utat és folyamatosan visszacsatolást kap, vagy szerez, hol tart ebben.

 

És íme, megtudtad, mik mozgatnak belülről. Nézd meg a három legfontosabbat, amit kiválasztottál! Ugye milyen érdekes? Máris jobban ismered magadat egy kicsivel! Ezek alapján pedig rögtön tudod, milyen irányokban kell cselekedned, ha alábbhagy a motivációd!

Ha azonban úgy érzed megakadtál ebben, nincs kiút egy helyzetből vagy esetleg segítségre van szükséged a folyamat megvalósításán, fordulj hozzám bátran! Köszönöm, ha másoknak is megosztod, hátha hasznosnak bizonyul számukra! 

A bejegyzés trackback címe:

https://planbproject.blog.hu/api/trackback/id/tr8014396590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása